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(メモ) 難しい表現が続く。迷ったときは基本的な記号を頼りに、そこから意味を、そして有り様を探る。内容はいたって既知の世界の記述であるから、流れるように訳せばいいだろうか。exhalationにefflorescenceだもの。 その言語感覚にはそうそうついていけるものでもなかろ。次ターンに雪辱をはかるべし。
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(メモ)
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(i) In the orthodox view, experience is regarded primarily as a knowledge-affair. But to eyes not looking through ancient spectacles, it assuredly appears as an affair of the intercourse of a living being with its physical and social environment. (ii) According to tradition experience is (at least primarily) a psychical thing, infected throughout by "subjectivity." What experience suggests about itself is a genuinely objective world which enters into the actions and sufferings of men and undergoes modifications through their responses. (iii) So far as anything beyond a bare present is recognized by the established doctrine, the past exclusively counts. Registration of what has taken place, reference to precedent, is believed to be the essence of experience. Empiricism is conceived of as tied up to what has been, or is, "given." But experience in its vital form is experimental, an effort to change the given; it is characterized by projection, by reaching forward into the unknown; connexion with a future is its salient trait. (iv) The empirical tradition is committed to particularism. Connexions and continuities are supposed to be foreign to experience, to be by-products of dubious validity. An experience that is an undergoing of an environment and a striving8 for its control in new directions is pregnant with connexions. (v) In the traditional notion experience and thought are antithetical terms. Inference, so far as it is other than a revival of what has been given in the past, goes beyond experience; hence it is either invalid, or else a measure of desperation by which, using experience as a springboard, we jump out to a world of stable things and other selves. But experience, taken free of the restrictions imposed by the older concept, is full of inference. There is, apparently, no conscious experience without inference; reflection is native and constant. These contrasts, with a consideration of the effect of substituting the account of experience relevant to modern life for the inherited account, afford the subject-matter of the following discussion. (i) 従来の伝統的な視点では、経験とは、第一に、「知識の情況」と見なされる。しかし、古い色眼鏡にとらわれないで見れば、それは実に、生きとし生けるものによる、肉体的・社会的環境における一大事なのである。 (ii) 伝統によれば、経験とは、(少なくとも第一のものとして考えれば)「主観性」に影響された、精神の出来事といえる。経験がそれ自身において示すものは、まじりけのない客観世界であり、それは行動や苦悩への入り口となるとともに、それらのレスポンスを通じて修正されるものである。 (iii) 何かが裸の現実を超えて既存の原理で認識されることに関し、過去は排他的に考えられる。経験に不可欠なのは、経験の過程ーすなわち所与の形で与えられた経験を変容する努力であり、その特質は投影、すなわち未知のことに手を延ばしすことによって得られ、また、そのつなぎそのものも特質である。 (iv) 経験主義の伝統は排他主義に取り込まれている。結合と連続は経験にとっては外部の出来事であり、それは妥当性の疑わしい副産物であるとされている。 (v) 伝統的観点において、経験と思想は正反対の用語として扱われる。演繹は、過去の事象の再現以上のものである限り、経験を超えたものである。それゆえ、それは、役に立たないものとされるか、または経験を踏み台として、安定した世界や他人の自我にまで飛躍するといった、無謀なものさしとされてしまうのである。しかし実のところ経験は、古い観念の支配を免れて、推論の世界で溢れている。いかなる経験的意識も、推論を離れては存在しないのではないのだろうか。そういった反省は、本来、不断に繰り返されるものである。 現代生活に関する経験考察を従来の固定的な経験考察に置き換え、そのもたらす影響について比較対照して考えてみることは、次なる議題の主要な問題になりうる。
(メモ)
ここから一気に最後までといきたかったが、「またか」の複雑な表現に戸惑った。基礎的な術語を正確に押さえているだろうか、なんともいえない。
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IA criticism of current philosophizing from the standpoint of the traditional quality of its problems must begin somewhere, and the choice of a beginning is arbitrary. It has appeared to me that the notion of experience implied in the questions most actively discussed gives a natural point of departure. For, if I mistake not, it is just the inherited view of experience common to the empirical school and its opponents which keeps7 alive many discussions even of matters that on their face are quite remote from it, while it is also this view which is most untenable in the light of existing science and social practice. Accordingly I set out with a brief statement of some of the chief contrasts between the orthodox description of experience and that congenial to present conditions. (メモ)
最初の章、出だしの箇所である。デューイの持ちうる世界観を表現するために、「道具的に」訳した。implyは「ほのめかす」であるが、「(埋め)込まれている」としてみた。キレる訳になるだろうか・・・。そして、natural point of departure. を「自然の分節化」とした。このワードは訳者にとっても重要なワードになりそうなので、特筆しておく。また、デューイにおいても自分の「現代性」を確認するための一手だと思われるため、強調しておいてもよいだろうと思う。ちょっとした表現が全体のイメージを決めてしまうのが心配。
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This essay may, then, be looked upon as an attempt to forward the emancipation of philosophy from too intimate and exclusive attachment to traditional problems. It is not in intent a criticism of various solutions that have been offered, but raises a question as to the genuineness, under the present conditions of science and social life, of the problems.
The limited object of my discussion will, doubtless, give an exaggerated impression of my conviction as to the artificiality of much recent philosophizing. Not that I have wilfully exaggerated in what I have said, but that the limitations of my purpose have led me not to say many things pertinent to a broader purpose. A6 discussion less restricted would strive to enforce the genuineness, in their own context, of questions now discussed mainly because they have been discussed rather than because contemporary conditions of life suggest them. It would also be a grateful task to dwell upon the precious contributions made by philosophic systems which as a whole are impossible. In the course of the development of unreal premises and the discussion of artificial problems, points of view have emerged which are indispensable possessions of culture. The horizon has been widened; ideas of great fecundity struck out; imagination quickened; a sense of the meaning of things created. It may even be asked whether these accompaniments of classic systems have not often been treated as a kind of guarantee of the systems themselves. But while it is a sign of an illiberal mind to throw away the fertile and ample ideas of a Spinoza, a Kant, or a Hegel, because their setting is not logically adequate, is surely a sign of an undisciplined one to treat their contributions to culture as confirmations of premises with which they have no necessary connection.
このエッセイは、それゆえ 過度の緊密で排他的な伝統的問題の束縛から、哲学を少しずつ解放させてゆく試みといってよい。その意図するところは、様々な解決策を批判することではなく、科学的、社会的生活の現状のもとに問題を純化させ、その問題を提起するところにある。私の論述の限られた目的は、もちろん、つい最近の哲学的いとなみに関して、自分の確信するところをおおげさに表現することではある。それはすでに述べたことのあるものに対してではなく、より大きな目的に関して諸々のことを言わないで良いような、限られた目的についてだ。全体として論述不可能な哲学的システムの恩恵について思いをめぐらすことは、きっとよい作業になるであろう。非現実的な前提や人為的な問題の議論を展開する中で、文化にとって避けられない付随物が立ち現れてくる。地平は拡大され、次々に胚胎する偉大な観念ができあがり、イマジネーションは活気づき、意味の感覚が伸長する。これらの古典的システムの付随物が、そのシステムを支えているものだといった議論さえされてこなかったと言ってもよい。しかしながら、スピノザ、カント、ヘーゲルといった、豊穣で広大な観念たちを、それらの台座が論理的に不充分であるという理由で捨て去ってしまうことは、反自由な精神の徴候である。そしてもうコネクトする必要のない前提の確証として彼らの文化的貢献を扱うことは、確かに、無規制な精神の徴候である。
(メモ)
not to say の部分を「言うまでもなく」とするか、leadの目的語とするか、下手を打つと意味がバラバラになる。正解はやはり後者だろう。明らかにこの博士、策士である。が、悪気はない。というのは、文章全体に柔らかな否定形=観想(contemplation)が使われ、それが良心的な表現になっているからだ。それはとりもなおさず、自分の哲学的営為を「無限定なるもの」として扱われたいという、作者の意図を表しているのかもしれない。
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