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【2025/04/29 17:12 】 |
Assertion
Assertion
An assertion is a speech act in which something is claimed to hold, e.g. that there are infinitely many prime numbers, or, with respect to some time t, that there is a traffic congestion on Brooklyn Bridge at t, or, of some person x with respect to some time t, that x has a tooth ache at t. The concept of assertion has often occupied a central place in the philosophy of language, since it is often thought that making assertions is the use of language most crucial to linguistic meaning, and since assertions are the natural expressions of cognitive attitudes, and hence of importance for theories of knowledge and belief.


アサーションとは、何かを確定的に主張する発話行動である。例えば素数は無限にあるとか、ある時間tに関してブルックリン橋の交通渋滞がt時にあるだとか、ある人物xにおけるある時間tについて、xがt時に歯痛をおこしているといったことである。アサーションの概念はしばしば心理学用語においては中心的地位を占めてきた。というのは、アサーションすることは言語学的意味においてもっとも重大な言語使用法であり、認識についての態度を自然に表現するものであり、それゆえに知識や信条の理論に対し重要性を持つのである。



The nature of assertion and its relation to other categories and phenomena have been subject to much controversy. Various accounts of assertion are presented in the sections below. For instance, the knowledge account is presented in section 6. (There is no section dedicated to assertion accounts generally.) The accounts presented include Stalnaker's rules of assertion (section 2.1, supplement on pragmatics); principles directly relating truth and assertion (section 5.2); norms of truth—accounts centering on the aim of truth (section 5.4); the principle of correctness (section 5.5); norms of belief or sincerity (section 6); norms of knowledge (section 6.2); Gricean or Neo-Gricean accounts (section 7); Searle's account (section 7); and assertibility of conditionals (section 8).


アサーションの原義と他のカテゴリーや現象との関係は、多くの論争の種になってきた。アサーションの様々な説明は下記の各セクションに提示されている。例えば、概念的説明はセクション6にある(アサーションの一般的説明に充てられたセクションは無い)。ストルネイカーによる主張の法則についてもある(セクション2.1 語用論の補足にて)。真実とアサーションについての直接的原則(セクション5.2)、真実の目的に特化した真実-説明の規範(セクション5.4)、精密さの原則(セクション5.5)信念と誠実さの規範(セクション6)、知識の規範(せくしょン6.2)、グライス派や新グライス派の説明(セクション7)、サールの説明(セクション7)、そして条件文におけるアサーシティビティ(セクション8)など。


The article is also organized into a main part for the basic material and supplementary parts for more specialized or advanced material. The main part constitutes a self-contained presentation and is sufficient for readers with a general interest in assertion. There are links to supplementary material at the ends of sections and subsections.


この記事は基礎資料のメイン部分とより専門化された高度な補足資料の部分で編制されている。メイン部分は自己完結的に提示されており、アサーションについての一般的関心を持った読者には十分であろう。各セクションと各サブセクションの終わりには補足がつけられている。



(メモ)
今回の訳によりアサーションについて様々な理論がある事が分かった。ストルネイカーの仮説とは、命題に主観的確率(信念の度合い)をあてがい理解するというもの。条件文の理解を条件付確率によって行なうこの理論は哲学界に大きな論争を巻き起こしたらしい。だが、「この仮説を認めるならば、いかなる命題相互も確率的に独立である」という論証がデイヴィッド・ルイスによって提出され(トリビアリティ結果)ストルネイカーの仮説は現在誤りであるとされている。グライスは4つの「公理」(maxim)から成る「会話の協調原則」(cooperative principle)を提案した。1: 量の公理(必要な情報はすべて提供する。)2: 質の公理(偽と考えられることは言わない。)3: 関係の公理(無関係なことは言わない。)4: 様態の公理(できるだけ明瞭な表現をする。)この一見当たり前のことが何を意味するのかであるが、カントにはじまる(正確にはそう言わないが)観念論の伝統から実存主義「本質=主体」への流れがこのような法則で言説を集めることにより、図式的に並べることができ、実存主義の哲学的優等生性や明快な反射性が浮き彫りになる。そんな風に理解した。サールの「遂行文はいかにして働くか」('How performatives work.'1989)は、'I promise’という分のように約束します」と発することそのこと自体がまさしく「約束」(promise)という行為を行なう(=遂行する)ことになる文章のこと。、「感謝する」'thank'、「謝罪する」'apologize'、「命令する」'order'、「警告する」'warn'、「同意する」'agree'、「頼む」'ask'のような 動詞を「遂行動詞」(performative verbs)と呼ぶ。



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【2013/11/23 13:46 】 | 翻訳 | 有り難いご意見(0)
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