Anticipation is therefore more primary than recollection; projection than summoning of the past; the prospective than the retrospective. Given a world like that in which we live, a world in which environing changes are partly favorable and partly callously indifferent, and experience is bound to be prospective in import; for any control attainable by the living creature depends upon what is done to alter the state of things. Success and failure are the primary "categories" of life; achieving of good and averting of ill are its supreme interests; hope and anxiety (which are not self-enclosed states of feeling, but active attitudes of welcome and wariness) are dominant qualities of experience. Imaginative forecast of the future is this forerunning quality of behavior rendered available for guidance in the present. Day-dreaming and castle-building and esthetic realization of what is not practically achieved are offshoots of this practical trait, or else practical intelligence is a chastened fantasy. It makes little difference. Imaginative recovery of the bygone is indispensable to successful invasion of the future, but its status is that of an instrument. To ignore its import is the sign of an undisciplined agent; but to isolate the past, dwelling upon it for its own sake and giving it the eulogistic name of knowledge, is to substitute the reminiscence of old-age for effective intelligence. The movement of the agent-patient to meet the future is partial and passionate; yet detached and impartial study of the past is the only alternative to luck in assuring success to passion.
予測はそれゆえ追憶よりも重要であり、未来への投影は過去の呼び起こしに、また予期は回顧に先立って重要である。われわれの生きている世界みたいに、つまり環境の変化がある部分で好ましくなったり、またはある部分で非情にして無関係になったりといったふうに世界がつくられていたとしたら、経験は移入される際に、未来に投影されるようになるはずだ。というのは、生物によって達成されうるどんな環境形成力も、物事の状態を変化を加えるためになされたことに依存するからである。成功と失敗は人生における第一の「カテゴリー」である。善を成し悪から逃れることは最上の関心事である。そして希望と不安は(感情の自己閉鎖ではなく、受容性と深慮深さをもった行動態度において)経験の主要な性質である。想像的な未来予知は現在のいざないによってひらかれうる行動の先行的性質である。白昼夢、牙城の構築、実践不可能な美的実現、いずれもがこの実践的特質の副産物である。または、そのほかの実践的な知性は押さえつけられたファンタジーなのである。それはたいした違いではない。過去における想像力の回復は未来を成功で満たすためには欠かせないことである。しかしその地位はあくまで手段としてのそれである。想像力の移入を無視することは、動作主が訓練されていないということを示している。しかし、過去を切り離すこと、つまりそれ自身のために考えをめぐらせ、誉れある知の名を与えることは 実践的な知性にとっては、古い時代の回顧の代用品になる。未来に向けての動作主ー被動者の行動は、偏向性があり、情熱的でもある。けれども過去に対して客観的で公平な研究をすることは、情熱に見合った成功を約束する幸運を掴むためには、唯一の選択肢である。
(メモ)
未来肯定から、「未来学の祖」たるべく意欲までのぞかれている。さまざまな表現を俎上に載せて展開しながら、自己確認のようにして第一章が終わる。
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